Van tovább!

Számtalan terápiás módszerrel kezelhető a figyelemhiányos hiperaktivitási zavar

Nem a gyógyszer az egyetlen fegyver Sok szülő azért nem meri szakemberhez vinni „gyanúsan aktív”, szétszórt, figyelni képtelen gyerekét, mert attól fél, a pszichiáter egyből receptet nyom a kezébe, és a patikába irányítja. Pedig a figyelemhiányos hiperaktivitási zavart sokkal komplexebben kezelik az orvosok, az innovatív gyógyszereken kívül vagy azok mellett számtalan terápiás módszer áll a rendelkezésükre. Bár sokan tartanak ettől, szó sincs arról, hogy a pszichiáterek egyből orvosi vényeket nyomnának az ADHD-s (figyelemhiányos hiperaktivitási zavar) gyerekek szüleinek kezébe. Már csak azért sem, mert e probléma kezelésének gerincét a fejlesztő terápiák és a pszichoterápia adja. Emiatt ilyen esetben a gyerekpszichiáter legfontosabb feladata az, hogy fölismerje a zavart, a kicsi állapotának megfelelő tanácsokkal ellássa a szülőt, kiválassza a megfelelő terápiát. A hiperaktív gyermekeknek már az otthoni kezelése is kulcsfontosságú. Ennek egyik legfontosabb alapelve az, hogy a kicsiknek olyan jól követhető, elsősorban a jutalmazáson alapuló szabályrendszert kell felállítani, amelyben a megfelelő viselkedést értékeljük. Ennek a pszichológiai hátterében az áll, hogy a jutalmazott viselkedést egyre többször és egyre könnyebben teszi meg a gyerek. A legfontosabb a szülők számára tehát az, hogy minél többet dicsérjék, és minél kevesebbet büntessék csemetéjüket. Használjanak pozitív kifejezéseket, figyeljenek a megerősítésre, kerüljék a tiltó szavakat. Szabályokra, rendszerre és struktúrára az ADHD-s gyerekeknek azért van különösen nagy szükségük, mert sokszor feledékenyebbek, mint társaik. Azaz nem jegyzik meg a másoknak természetes tennivalókat, vagy éppen ellenállhatatlan késztetést éreznek arra, hogy megszegjék a szabályokat. Szintén gyengébbek lehetnek annak megítélésében, hogy egy-egy tettük mennyire elfogadható, mennyire felel meg az udvariassági szabályoknak. Mivel az előírások általánosítása sem megy nekik könnyen, ezért ha szükséges, azokat minden helyzetben újra el kell nekik mondani. Fontos az is, hogy a napi beosztás jól érthető legyen, azok megértését, betartását a szülők ellenőrizzék. 178134105 Családi építőkocka A gyerekek számára felállított szabályokat könnyebb meghatározni, mint gondolnánk. Ezek lehetnek egészen egyszerűek, egyszeri cselekvést igénylőek vagy bonyolultabbak és egész napon átívelők. Az elsőre jó példa az, hogy a csemete minden reggel ágyazzon be, az iskolából hazatérve pedig mindig tegye a cipőjét a szekrénybe. A bonyolultabb feladatok már nehezebben határozhatók meg, de érthetjük alatta mondjuk azt, hogy a kicsi mindig beszéljen udvariasan társaival. Fontos, hogy ennek szabályai egyértelműek legyenek, mert ha nem azok, akkor az vitát generálhat. Legyen például tiszta, mi számít csúnya szónak vagy káromkodásnak, és mi nem. Ha a kicsi betartja a játékszabályokat, fontos, hogy a szülők ne csak szóban dicsérjék meg, hanem a helyes viselkedésnek legyen valamilyen jól látható nyoma is. Például legyen egy tábla a lakában, amire a szülők felírják az elvégzendő feladatokat és matricákkal, színes pipákkal, csillagokkal vagy hasonló látványos módon jelölik, ha az sikerült. Ez azért fontos, mert az ADHD-s gyerekeket nagyon motiválja a látható fejlődés, így például az, hogy hány csillagot gyűjt össze egy héten. 89469895 Gondok és módszerek A feladatok kitalálása és a jutalmazási rendszer kiépítése annál könnyebb, minél jobban ismeri egy szülő a gyerekét, hiszen annál jobban tudja, hogy milyen jutalommal, illetve büntetéssel lehet rá a legjobban hatni. Azt viszont minden szülőnek el kell fogadnia, hogy néhány viselkedésre nincs hatása semminek: például bárhogyan is próbálkozik a család, a gyerek nem fog nyugodtan ülni, nem fogja abbahagyni a sírást, vagy éppen nem lesz egyik pillanatról a másikra jó alvó. Ugyanígy nem fog más gyerekekkel sem nyugodtan és csendesen játszani. Ezekről inkább jobb lemondani: ezzel sok kellemetlen pillanattól, frusztrációtól kímélhetik meg magukat a szülők. Megesik az is, hogy az ADHD-s gyerekek kezelése nem megoldható pusztán a szülők odafigyelésével, „tréningjével”. Sokszor többirányú terápiára van szükség ahhoz, hogy megtaníthassák a gyermeket és a családot együtt élni ezzel az állapottal. Ilyen esetekben sokat segít a rendszeres tanácsadás, a szülőtréning, a viselkedésterápia és a pszichoterápia. Ugyancsak hasznos lehet a tanulást segítő tréning, de indokolt esetben gyógyszeres kezelésre is szükség lehet.